Wmebv implementeren? Ontdek hoe een pragmatische aanpak jouw digitale dienstverlening verbetert

Lokale overheden zien steeds beter hoe groot de impact zal zijn van de Wet modernisering bestuurlijk elektronisch verkeer (Wmebv). Inwoners en ondernemers krijgen hierdoor de mogelijkheid om digitaal zaken te doen met de gemeenten. De wet gaat in op 1 januari 2026. De implementatie heeft niet alleen impact op de dienstverlening, maar ook op de systemen en informatievoorziening. Er dient namelijk veel ingericht worden: nieuwe formulieren, opslag van data en informatie, verwerken van verzoeken, etcetera.

“Welke service verwacht een inwoner of ondernemer van de gemeente?”

De Wmebv zou echter eerst een andere, belangrijke vraag moeten oproepen: welke dienstverlening mogen inwoners en ondernemers van een gemeente verwachten? Door de implementatie van de Wmebv te koppelen aan dit strategische vraagstuk, voorkom je dat de het hangen en wurgen wordt om ‘’weer een nieuwe wet’’ in te voeren, als een geïsoleerd project.

Programmamanager dienstverlening Cristel Kerkhof: “Zakendoen met de overheid moet voor iedereen eenvoudig en toegankelijk zijn. Daarvoor wordt landelijk wetgeving ontwikkeld. We hebben als overheidsorganisatie een voorbeeldrol naar de burger. Zij zijn afhankelijk van ons. Daarom maken we in Oss werk van eenvoudige en laagdrempelige dienstverlening.”

In de gemeente Oss werd de Wmebv echt gezien als een belangrijk middel om de doelen uit de dienstverleningsvisie te realiseren. Cristel Kerkhof: “We hebben als gemeente Oss de ambitie om een betrouwbare en toegankelijke partner in dienstverlening te zijn. Als er dan wetgeving wordt ontwikkeld die bijdraagt aan deze ambitie, is de keuze om hier in een vroeg stadium mee aan de slag te gaan, al snel gemaakt. Al tijdens de inventarisatie van onze producten en diensten bleek dat de implementatie van de Wmebv niet simpel zou zijn.”

 

Zes stappen tot implementatie van de Wmebv

Alleen al de stap van het inventariseren van alle producten en diensten van de gemeente vraagt om een flinke capaciteitsinvestering. Daarom werd een samenwerking met Native opgezocht. Cristel Kerkhof: “Native heeft uitgebreide kennis van de wetgeving en voorbeelden uit de praktijk en wisten daardoor wat er nodig was om een goede inventarisatie te kunnen maken. Zij kwamen naar ons met pragmatische aanpak en een duidelijk projectvoorstel.”

Onze volledige aanpak ziet er als volgt uit:

 

  1. Check-in: niets belangrijker dan een duidelijke projectstart waarin afspraken worden gemaakt over de scope en timing van het traject en dossieronderzoek gedaan. Bij het afbakenen van de scope neemt Native altijd de Wet digitale overheid (Wdo) mee, zodat de wettelijke eisen daaruit gecombineerd kunnen met die van de Wmebv.
  2. Informeren: deze fase kenmerkt zich door het betrekken van de hele gemeentelijke organisatie. Middels presentaties wordt het belang van de Wmebv en Wdo vertaald naar een lokale context. Teamleiders en betrokken medewerkers zien zo in dat het belangrijk is om zich in te spannen voor deze verandering en zijn hierdoor eerder geneigd om mensen beschikbaar te stellen om de uitvoering aan te pakken.
  3. Inventariseren: alle producten en diensten worden geïnventariseerd om te kijken of deze onder de Wmebv/Wdo vallen en in welke mate deze digitaal zijn en voldoen aan de wetgeving. Zo brengen we door de hele gemeente de feitelijke situatie in kaart en kijken of deze overeenkomen met de eisen van de wetten. Deze fase is omvangrijk en vraagt veel regie om de juiste mensen aan tafel te krijgen.
  4. Scenario’s tegen elkaar afwegen: de inventarisatie geeft een actueel beeld van in hoeverre een gemeente al voorbereid is op de implementatie. Strategische focus op bijvoorbeeld dienstverlening of juist ‘basis op orde’ worden hierin afgewogen. Op basis van een integrale afweging wordt een aantal scenario’s (basis, optimaal en pragmatisch) uitgewerkt en voorgelegd aan opdrachtgever.
  5. Impact in kaart: de keuze van het scenario vraagt natuurlijk om een concrete uitwerking. In deze fase maakt Native een vertaling naar inzet van tijd en middelen. Daarbij wordt in kaart gebracht wat de gevolgen zijn voor informatievoorziening en welke veranderingen nodig zijn.
  6. Uitwerken implementatieplan: het implementatieplan is een leidend resultaat dat gebruikt kan worden door een projectleider om de vereisten van de Wmebv en Wdo te implementeren.

In de gemeente Oss bleek deze aanpak van een grote toegevoegde waarde. Cristel Kerkhof: “Native heeft ons ook echt het werk uit handen genomen. Er was daardoor minimale inzet vanuit de afdelingen nodig. Voor ons was dat belangrijk en doorslaggevend. De werkdruk was door lopende projecten en activiteiten namelijk al hoog genoeg.”

 

Sterke dienstverlening in jouw gemeente

Wil je ook een sterke digitale dienstverlening voor inwoners en ondernemers? Deze ambitie kun je heel goed verenigen met het implementeren van de Wmebv. Wil je een keer overleggen over een samenwerking met Native? Neem dan contact op met Thomas Beniers of Ollie Peijnenburg.

   

Thomas Beniers                   Ollie Peijnenburg

 

Contact