Klantcases

Native consulting heeft ruime ervaring met complexe vraagstukken op het snijvlak van informatievoorziening, dienstverlening en bedrijfsvoering. Onderstaande klant cases geven helder aan hoe wij als Native consulting ondersteuning bieden bij deze vraagstukken en hoe wij bijdragen aan de opgaven van lokale overheden door middel van innovatie en advies.

Hoe gemeente Soest haar applicatielandschap transformeerde met BlueDolphin

Hoe gemeente Soest haar applicatielandschap transformeerde met BlueDolphin

HLTsamen – Samen bouwen aan een veilige toekomst  

HLTsamen – Samen bouwen aan een veilige toekomst  

Grip op de Woo bij Gemeente Veldhoven  

Grip op de Woo bij Gemeente Veldhoven  

Verbeterde functionaliteit en borging van BlueDolphin

Verbeterde functionaliteit en borging van BlueDolphin

In een project van zes maanden heeft de gemeente Drimmelen architectuur breed binnen de organisatie belegd. De inrichting van BlueDolphin is opnieuw actueel en betrouwbaar gemaakt.  

Wmebv implementeren? Ontdek hoe een pragmatische aanpak jouw digitale dienstverlening verbetert

Wmebv implementeren? Ontdek hoe een pragmatische aanpak jouw digitale dienstverlening verbetert

Lokale overheden zien steeds beter hoe groot de impact zal zijn van de Wet modernisering bestuurlijk elektronisch verkeer (Wmebv). Inwoners en ondernemers krijgen hierdoor de mogelijkheid om digitaal zaken te doen met de gemeenten. De wet gaat in op 1 januari 2026. De implementatie heeft niet alleen impact op de dienstverlening, maar ook op de systemen en informatievoorziening. Er dient namelijk veel ingericht worden: nieuwe formulieren, opslag van data en informatie, verwerken van verzoeken, etcetera.

Informatiewetten: strategisch vraagstuk met impact op hele organisatie

Informatiewetten: strategisch vraagstuk met impact op hele organisatie

In een traject van 5 maanden kreeg de gemeente Someren weer grip op de informatiehuishouding. Projectmanager Marc Dieteren: “We hadden geen controle op alle informatiewetgeving. We wisten niet goed hoe we onderlinge verbanden konden leggen en wat de gevolgen zouden zijn voor onze organisatie. Dat is inmiddels heel anders.”

Een breed gedragen visie op datagedreven werken voor de gemeente Den Helder

Een breed gedragen visie op datagedreven werken voor de gemeente Den Helder

Native heeft  samen met de gemeente Den Helder een breed gedragen visie op datagedreven werken gemaakt. Een mooi resultaat en prachtig begin van het traject om te komen tot een routekaart en concreet implementatieplan richting een datagedreven gemeente.

De Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer (WMEBV) in de praktijk

De Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer (WMEBV) in de praktijk

Voor de aanpak van de Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer (WMEBV) in de gemeente ’s-Hertogenbosch was het de basisvoorwaarde om duidelijk in beeld te krijgen wat deze wet inhoudt.

“Architectuur in Beeld” voor applicatie harmonisatie bij gemeente De Bilt

“Architectuur in Beeld” voor applicatie harmonisatie bij gemeente De Bilt

Native verbindt mens, ICT en maatschappij. Dat is precies het speelveld waar Architectuur in beeld zich afspeelt en waar onze expertise zich bevindt. Wij weten wat werken onder architectuur is, hoe we uw organisatie meenemen en hoe u werken onder architectuur kunt verankeren in de organisatie. Vanuit deze expertise hebben wij “Architectuur in beeld” ontwikkeld waarin we de in gebruik zijnde applicaties, de koppelingen tussen de applicaties onderling en naar buiten voor de organisatie inzichtelijk maken.

Inzet routekaart datagedreven werken voor de gemeente Meierijstad

Inzet routekaart datagedreven werken voor de gemeente Meierijstad

Datagedreven werken vraagt meer van een organisatie dan een aantal dashboards ontwikkelen. Het vraagt om een organisatiebrede aanpak waarin alle teams een datagedreven cultuur ontwikkelen, waarbij ze data optimaal inzetten om bij te dragen aan de organisatiedoelstellingen en maatschappelijke meerwaarde creeren.

Van goed idee naar een gedragen informatiestrategie; een klantcase van de gemeente Rotterdam

Van goed idee naar een gedragen informatiestrategie; een klantcase van de gemeente Rotterdam

Het opstellen van een Informatiebeleidplan (-visie of -strategie) is vaak een vierjaarlijkse routine die elke gemeente wel eens doorloopt. In de praktijk is het lastig om het plan goed aan te laten sluiten bij de belevingswereld van de lijnorganisatie en daarmee het beleid niet in de organisatie breed wordt uitgedragen. Maar hoe ontwikkel je nu een breed gedragen informatiebeleidsplan welke zowel ambitieus, beheersbaar en uitvoerbaar is?

Datagedreven werken en het inspireren van directie en management: een klantcase van de gemeente Rucphen

Datagedreven werken en het inspireren van directie en management: een klantcase van de gemeente Rucphen

Een door directie en management gedragen visie op datagedreven werken is een voorwaarde om datagedreven werken succesvol te implementeren. Maar hoe krijg je directie en management geïnspireerd om een visie – zowel uitdagend als passend bij de gemeente - op te stellen?