Lokale overheden zien steeds beter hoe groot de impact zal zijn van de Wet modernisering bestuurlijk elektronisch verkeer (Wmebv). Inwoners en ondernemers krijgen hierdoor de mogelijkheid om digitaal zaken te doen met de gemeenten. De wet gaat in op 1 januari 2026. De implementatie heeft niet alleen impact op de dienstverlening, maar ook op de systemen en informatievoorziening. Er dient namelijk veel ingericht worden: nieuwe formulieren, opslag van data en informatie, verwerken van verzoeken, etcetera.
De Wmebv zou echter eerst een andere, belangrijke vraag moeten oproepen: welke dienstverlening mogen inwoners en ondernemers van een gemeente verwachten? Door de implementatie van de Wmebv te koppelen aan dit strategische vraagstuk, voorkom je dat de het hangen en wurgen wordt om ‘’weer een nieuwe wet’’ in te voeren, als een geïsoleerd project.
Programmamanager dienstverlening Cristel Kerkhof: “Zakendoen met de overheid moet voor iedereen eenvoudig en toegankelijk zijn. Daarvoor wordt landelijk wetgeving ontwikkeld. We hebben als overheidsorganisatie een voorbeeldrol naar de burger. Zij zijn afhankelijk van ons. Daarom maken we in Oss werk van eenvoudige en laagdrempelige dienstverlening.”
In de gemeente Oss werd de Wmebv echt gezien als een belangrijk middel om de doelen uit de dienstverleningsvisie te realiseren. Cristel Kerkhof: “We hebben als gemeente Oss de ambitie om een betrouwbare en toegankelijke partner in dienstverlening te zijn. Als er dan wetgeving wordt ontwikkeld die bijdraagt aan deze ambitie, is de keuze om hier in een vroeg stadium mee aan de slag te gaan, al snel gemaakt. Al tijdens de inventarisatie van onze producten en diensten bleek dat de implementatie van de Wmebv niet simpel zou zijn.”
Alleen al de stap van het inventariseren van alle producten en diensten van de gemeente vraagt om een flinke capaciteitsinvestering. Daarom werd een samenwerking met Native opgezocht. Cristel Kerkhof: “Native heeft uitgebreide kennis van de wetgeving en voorbeelden uit de praktijk en wisten daardoor wat er nodig was om een goede inventarisatie te kunnen maken. Zij kwamen naar ons met pragmatische aanpak en een duidelijk projectvoorstel.”
Onze volledige aanpak ziet er als volgt uit:
In de gemeente Oss bleek deze aanpak van een grote toegevoegde waarde. Cristel Kerkhof: “Native heeft ons ook echt het werk uit handen genomen. Er was daardoor minimale inzet vanuit de afdelingen nodig. Voor ons was dat belangrijk en doorslaggevend. De werkdruk was door lopende projecten en activiteiten namelijk al hoog genoeg.”
Wil je ook een sterke digitale dienstverlening voor inwoners en ondernemers? Deze ambitie kun je heel goed verenigen met het implementeren van de Wmebv. Wil je een keer overleggen over een samenwerking met Native? Neem dan contact op met Thomas Beniers of Ollie Peijnenburg.
Thomas Beniers Ollie Peijnenburg
Native consulting heeft kennisdeling hoog in het vaandel staan. Daarom sturen wij elke twee weken op donderdag middag een kort artikel die je hopelijk inspireert in je dagelijkse werk. Nieuwsgierig? Schrijf je dan snel in!