De keuze voor outsourcing is gemaakt, maar hoe nu verder?
15 juni 2022
|
“ICT-outsourcingstrajecten raken mensen en daarom is het van enorm belang om duidelijkheid te creëren, te luisteren, afspraken na te komen en eerlijk te communiceren! “ |
Investeer in vertrouwen
Allereerst gaat het om de direct betrokken medewerkers van het ICT-team zoals systeem- en netwerkbeheerders. Maar het raakt ook de teamleden van de servicedesk en werkplek ondersteuning, de functioneel beheerders en zelfs de informatie adviseurs. Hoe ziet de toekomst voor de medewerkers eruit? Welke rollen en functies vervallen, wat komt er voor terug en hoe veranderen de processen en werkwijze? Door duidelijkheid te creëren voor de betrokken medewerkers voor de daadwerkelijke aanbesteding is gestart creëer je rust en vertrouwen. Hierbij is het belangrijk om vanuit de projectleiding goed te kunnen verbinden met alle betrokkenen en kennis van de werkzaamheden en de techniek te hebben. |
Investeer in een goede inventarisatie |
Een cruciaal onderdeel van een succesvolle cloud-migratie is het hebben van een compleet beeld van de ICT-infrastructuur (let vooral op interne en externe koppelingen), de bestaande werkwijzen, contracten en de dienstverlening. Bij alle betrokken teams en medewerkers moet hiervoor gedetailleerde informatie verzameld worden met als doel de technische infrastructuur, applicaties, koppelingen, leveranciers, processen en werkwijzen compleet in beeld te krijgen. Dit door:
De waarde van de inspanning om te komen tot een actueel en integraal beeld zal zich bewijzen bij zowel de aanbesteding, leveranciers krijgen een goed en compleet beeld en zullen minder vragen hebben over de omgeving, als bij het migratieproject zelf. |
Europese aanbesteding
Uiteraard hoort er bij het traject van outsourcen ook een Europese aanbesteding voor de selectie van de leverancier. Voordat de aanbesteding gehouden kan worden is het belangrijk te bepalen welke migratiestrategie passend is bij de situatie van de gemeente. Dit kan variëren van het verplaatsen van de complete virtuele omgeving naar een nieuwe technische infrastructuur tot het compleet opnieuw opbouwen van de architectuur inclusief een nieuwe wijze van virtualisatie. De keuze bepaalt de complexiteit van de migratie, maar meer nog de benodigde inspanning, kosten en doorlooptijd. Ook moet bepaald worden welke onderdelen de ICT infrastructuur, beheertaken en interne dienstverlening (denk aan service desk en werkplek ondersteuning) onderdeel zijn van de migratie. De gemaakte keuzes worden vaak getoetst aan de mogelijkheden en zienswijze van de markt door middel van een marktconsultatie. Waarna een goed voorbereide aanbesteding kan plaatsvinden. |
ICT-omgeving gereed maken voor migratie
Voor de daadwerkelijke overgang dient de technische omgeving volledig op orde te zijn. Vaak wordt de periode van de aanbesteding gebruikt om hier aan te werken. Het houdt onder andere in dat de systeemsoftware up-to-date moet zijn, IP-adressen voorbereid zijn voor verhuizing naar nieuwe omgeving, virtuele serveromgeving opgeschoond worden en waar nog fysieke verwijzingen voorkomen ze virtueel gemaakt worden. Dit is een intensief en tijdrovend onderdeel waarbij de expertise van het huidige ICT-team cruciaal is. In deze fase betaalt het investeren in het vertrouwen zich terug! |
Regie organisatie
Vooruitlopend op de veranderde situatie van na de migratie moet de regie organisatie van de gemeente ingericht worden. De veranderde werkzaamheden en het feit dat het beheer van de ICT niet meer in eigen handen is vraagt om nieuwe rollen voor de interne en externe samenwerking. De medewerkers voor deze rollen moeten geworven worden of bestaande medewerkers moeten erop voorbereid worden. De bestaande processen binnen het I&A domein breed moeten op de komende verandering voorbereid worden. Met daarbij de focus op de gewenste dienstverlening van de I&A organisatie naar de rest van de gemeente en de samenwerking met de externe leveranciers. Onder deze laatste categorie valt niet alleen de leverancier voor de outsourcing maar ook bijvoorbeeld de leveranciers van de applicaties. |
Migratie
Bij de start van de migratie heeft de projectgroep, bestaande uit kernleden van de leverancier en van het ICT-team van de gemeente, de taak een goed plan van aanpak uit te werken. Het migratieproject is uitdagend en kent vaak een strakke tijdslijn en heeft daarom een duidelijk plan nodig. De exacte opbouw van het plan van aanpak is afhankelijk van de gekozen migratiestrategie, bijvoorbeeld “lift and shift” waarbij de virtuele omgeving wordt overgezet naar een nieuwe technische infrastructuur of juist via een opbouw van een geheel nieuwe architectuur met herinstallatie van applicaties. De leverancier heeft bij de aanbesteding vaak al een plan van aanpak moeten aanleveren. Het is vanuit de gemeente belangrijk om dat plan goed te controleren en daarbij met name te letten op taken die ook voor de gemeente belangrijk zijn. Denk hierbij dan aan zaken als:
|
Onze aanpak
Native hanteert een succesvolle aanpak in ICT-outsourcing trajecten door de taken te verdelen over twee adviseurs. Outsourcing heeft vaak aan de ene kant een zeer strategisch speelveld, richting interne opdrachtgever en management, en de andere kant een technisch speelveld waar er veel inhoudelijke kennis van ICT-omgevingen en migraties wordt gevraagd. Deze breedte is moeilijk te dekken met één persoon, waardoor we vaak inzetten op:
Staat de gemeente aan de vooravond van een cloudmigratietraject en er is behoefte om hierover eens van gedachten te wisselen, neem dan contact op met onze adviseur Maarten Derksen. Dit kan via een email naar m.derksen@nativeconsulting.nl of per telefoon via 085-4012987. |