Invoeren wet MEBV, hoe doe je dat goed en efficiënt?
16 maart 2022
De invoering van de wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer als vliegwiel voor verbeterde dienstverlening. |
|
bron: Implementatiepilot Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) Tussentijds rapport versie 1.0 – mei 2021 |
Hoe pak je de implementatie van de wet MEBV praktisch aan?
Start voordat je met de daadwerkelijke implementatie van de nieuwe wet begint met een inventarisatie. Kijk waar de wet impact heeft op communicatie en interactieprocessen binnen de organisatie. Dit is belangrijk om dubbelwerk te voorkomen en zaken niet over het hoofd te zien. In een tussentijds verslag van de VNG is naar voren gekomen dat er meer dan 400 berichtensoorten binnen een gemeentelijke organisatie kunnen zijn! De gemeente Groningen heeft het initiatief genomen om een checklist op te stellen voor het uitvoeren van de inventarisatie. De VNG en de gemeente ’s-Hertogenbosch hebben vervolgens hebben de checklist verfijnd. Deze checklist is een handig hulpmiddel om alle formele berichten in kaart te brengen. Er wordt hierbij gefocust op de technische aspecten uit de wet MEBV en brengt de eerste negen resultaatgebieden in kaart. Het bestuursorgaan dient ook beleid vast te stellen rondom zorgplicht. Sluit hierbij zoveel mogelijk aan op de dienstverleningsvisie van de gemeente. Stel voor de inventarisatie van de wet MEBV een aparte werkgroep samen. De werkgroep gaat de inventarisatie uitvoeren. Denk gedurende de inventarisatie fase alvast na over de implementatie fase. Er moeten keuzes gemaakt worden welke elektronische kanalen ingezet gaan worden per product. Leg dit vast in een kanaalstrategie en draag deze uit. Integrale aanpak nieuwe wetten Er is een samenloop van meerdere wetten die, naast de wet MEBV, in de komende tijd worden ingevoerd, zoals de Wet open overheid, nieuwe Archiefwet en Wet digitale overheid. Om deze verschillende implementaties effectief en in samenhang in te voeren is het van belang om dit integraal te sturen, bijvoorbeeld door een overkoepelende stuurgroep. |
Mocht je na naar aanleiding van dit artikel willen sparren over de impact van deze nieuwe wet of over hoe je de invoering van wet aanpakt binnen jouw organisatie? Neem dan contact op met Thomas Beniers. |
t.beniers@nativeconsulting.nl of bel 085-4012987. |